Informatiile despre nutritie niciodata nu au fost mai accesibile decat acum. Bannere cu diete magice si rezultate miraculoase peste noapte apar peste tot in media. In completarea valului de informatii, noi si noi solutii apar in fiecare zi datorita cercetarilor si descoperirilor in domeniu. Din pacate, un procent foarte mic de profesionisti din domeniu se informeaza si sunt la curent cu privire la cele mai noi cercetari din domeniul nutritiei si continua sa isi sfatuiasca clientii dupa ceea ce au invatat acum 20 de ani insistand ca detin adevarul absolut.

Dat fiind faptul ca rata obezitatii este in crestere (alarmanta), este evident ca este ceva in neregula cu informatiile pe care le primim (gen “putem inlocui zaharul cu fructoza”, greseala pe care am facut-o si eu acum cativa ani). Acum, in loc sa punem in aplicare cea mai noua dieta aparuta, ma gandesc sa trecem in revista cateva principii de baza pentru schimbarea stilului de viata si nu sa tinem diete peste diete toata viata.

Cele 5 reguli de baza pentru slabire si un stil de viata sanatos

  • Regula celor 3. Mananca o combinatie intre cei trei macronutrienti: proteine, grasimi si carbohidrati la fiecare 3-4 ore pentru a-ti mentine nivelul glicemiei constant. Un nivel echilibrat al zaharului din sange contribuie la mentinerea unui nivel energetic constant, focus mental, o stare de bine si limiteaza poftele. O glicemie stabile este esentiala pentru slabire si mentinere deoarece glucagonul (hormonul care dicteaza arderea grasimilor) nu poate actiona daca insulina (hormonul care dicteaza stocarea grasimilor = ingrasarea) este la cote ridicate. Insulina ajuta la reglarea nivelului zaharului din sange si daca nu faci asta mancand mese echilibrate, este de inteles de ce iti este greu sa scapi de acele kilograme in plus. Mananca proteine, grasimi si carbohidrati la fiecare 3-4 ore.
  • Mese cat mai simple. Incearca sa mananci cat mai aproape de natura si stai departe de orice este procesat si frumos ambalat. Cu cat lista ingredientelor este mai mica, cu atat e mai natural si apropiat de ce poti face si acasa. Mananca proteina “reala” din surse curate: carne proaspata, oua organice, peste de captura sau pescuit etc. Mananca grasimi sanatoase din avocado, unt, nuci, seminte, ulei de masine si cocos. Procura-ti carbohidratii din legume proaspete, fructe, orez, cartofi dulci si mai putin din cereale, paste paine.
  • Asculta-ti corpul. Este un pas pe care deseori il uitam atunci cand numaram caloriile si gramele. Asculta-ti corpul atunci cand iti spune ca ii este foame. Daca mananci cei trei macronutrienti la fiecare 4 ore, nu ar trebui sa te simti infometat(a). Daca dupa ce ai mancat iti este tot foame, probabil ca ai mancat prea putin si data viitoare trebuie sa reglezi portia, ceea ce ma duce la punctul 4.
  • Controleaza portiile. Ideal este sa nu te simti nici infometat(a) si nici ca pierzi controlul si te ridici de la masa ca un balon. Ca ajutor, personal folosesc farfurii mai micute cand vreau sa controlez portiile. Asa ai controlul vizual ca farfuria este plina, creierul este satisfacut ca ai mancat tot si glicemia este stabila.
  • Fii in defensiva. De fiecare data cand vezi o reclama care suna prea bine ca sa fie adevarata, pune sub indoiala acel produs. Cel mai probabil ai dreptate. Daca ar exista o solutie magica sa fim toti slabi si definiti, toata lumea ar fi din reviste. Dar nu suntem. Orice dieta care elimina complet un intreg macronutrient (proteine, grasimi, carbohidrati) NU este sanatoasa.
Citeste și  Vrei sa slabesti? Bea apa!

Asa cum am mai spus, 70% din slabire se face din dieta. Este nevoie de motivare si determinare, insa daca iti doresti cu adevarat sa faci o modificare in stilul tau de viata, se poate face 100%. Depinde doar de tine.

In urmatoarele articole ce vor aparea pe blog, voi trece in revista principalele motive pentru care desi mancati sanatos si faceti sport, nu slabiti sau nu obtineti rezultatele dorite.

Pentru consultanta in nutritie si lifestyle, astept e-mail-ul tau la ina@sportaholic.ro

Aboneaza-te!
Primeste gratis noutati direct in casuta ta de mail!

9 COMENTARII

  1. Buna, spuneti-mi va rog unde pot sa gasesc urmatoarele articole motive pentru care desi mancati sanatos si faceti sport, nu slabiti sau nu obtineti rezultatele dorite. ??

  2. Bună ziua ! Am 62 de kg și 1.71 întaltime , având inainte cu 6 luni 75 de kg și 1,69 m. Aș dori să mai slabesc ca să ajung la circa 53 de kg . Am ore stricte când mănânc , dimineata la 08:30 o cana de lapte cu 3 felii de pâine cu gem ,iar in intervalul dintre masa de pranz si micul dejun fac un scurt antrenamen pentru abdomen . Iau masa la 13.30 cu o pulpe mică fiartă , o roșie și un ou fiert . Seara un baton pentru diete sau un colac umplut sau vreo 3 fornetti . De asemenea ziua mai mănânc și cate un fruct .Alerg aproape in fiecare seara din 2 in 2 zile chiar ,făcând si abdomene mereu ,tot seara . Mi-am cumpărat recent suplimente cu extract de ceai verde (capsule ) de pe theproteine.ro pentru rezultate mai rapide sper Îmi puteți da câteva sfaturi care m-ar ajuta să pierd mai repede in greutate

    • Buna Irina,

      Orele stricte la care iei masa nu au asa mare importanta. Daca vrei sa slabesti, este necesar sa renunti la paine cu gem si fornetti!
      In situatia in care faci antrenament super super intens, poti manca dupa antrenament paine cu gem, insa numai si numai in aceasta situatie.

      Incearca sa mananaci alimente sanatoase si zero alimente procesate.

  3. Bună, Ina, am 40 de ani, 64kg la 1.63 m, fac antrenamente de 5 ori pe săptămână,cardio hiit, as vrea să slăbesc măcar 4 kg, dar nu pot .Mănânc sănătos ,dar îmi plac fructele și mai mănânc ciocolată 85% cacao. Te rog da-mi un sfat. As vrea să ttin dieta Oshawa pt detoxifiere. Ce părere ai?Multumesc

    • Buna Vasiana,

      Atunci cand vrei sa slabesti este necesar sa fii intr-un deficit caloric. Asta inseamna ca probabil mananci mai mult decat „arzi”. Redu fructele si pastreaza ciocolata neagra pentru finalul de saptamana.

  4. Buna Ina, sunt Laura, am 39 ani, 1,68 m si 85 kg. As dori cateva sfaturi pt a reusi sa slabesc, am incercat diverse diete, dar de fiecare data , dupa intreruperea lor , am pus kg la loc . Iti multumesc!

    • Draga Laura, cel mai bun sfat pe care pot sa ti-l dau este sa mananci multe legume, proteina la fiecare masa si mai putine fructe. De asemenea, se subintelege ca trebuie sa reduci sau chiar sa renunti la paine, fainoase in general, prajeli, dulciuri de orice fel si sa reduci caloriile. La asta, adauga activitate fizica, nu neaparat sala.

  5. buna seara. sunt diana din constanta ,am. 90 kg m160
    33 ani,
    obezitate de gradul 2
    33 imc
    as dori sa slabesc 30 kg.
    sufar de depresie de. 8 ani.
    adhd .
    probleme cu ficatul
    gastrita hiperacida.
    artrita.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here