Leptina este un hormon secretat de catre organism care actioneaza asupra hipotalamusului din creier si controleaza senzatia de foame si greutatea corporala. Corpul tau poate deveni rezistent la actiunea leptinei, la fel cum poate dezvolta aceasta rezistenta si la insulina (intalnita la persoanele cu diabet tip II). Rolul leptinei in organism este de a da senzatia de satietate dupa ce mananci.

Modificarile stilului de viata si medicamentele pentru slabit pot duce la scaderea nivelului leptinei, care in timp poate duce la ingrasare, mai ales dupa o dieta.

Hormonul foamei

Leptina este secretata de tesutul adipos subcutanat ca raspuns la depozitul de grasime. Dupa ce mananci o cantitate suficienta de calorii, este eliberata leptina de catre hipotalamus pentru a semnaliza creierului ca organismul este satul, totul bazat pe nivelul de tesut adipos din organism.

Asta iti „dicteaza” sa te opresti din mancat pentru a mentine pe termen lung stocurile de energie.

Nivelul de leptina regleaza stocurile de grasime corporala. Nivelul tau de leptina scade mult mai rapid decat stocurile de tesut adipos. Asta transmite creierului tau sa creasca aportul alimentar pentru a preveni folosirea stocurilor de grasime pentru a raspunde nevoilor corpului tau.

Cand tii o dieta restrictiva si corpul tau este infometat, nivelul leptinei scade pentru a te incuraja sa mananci si metabolismul scade pentru a conserva energia.

In mod aparent paradoxal, persoanele obeze au niveluri foarte ridicate de leptina. Explicatia rezida in secretia unor mari cantitati de hormon, dar care nu pot traversa bariera hemato-encefalica si, neputand patrunde in sistemul nervos, nu transmit semnalele adecvate spre centrul satietatii.

Excesul alimentar determina, printre altele, exces de trigliceride (grasime) in sange care leaga leptina impiedicand-o sa ajunga la creier. Apare, astfel, rezistenta la leptina: creierul inregistreaza deficitul de leptina ca perioada de foamete si in ciuda supraalimentatiei continua sa mentina scazuta rata metabolismului bazal favorizand aparitia supraponderalitatii.

Citeste și  Ce sunt carbohidratii?

Ce se poate face?

Pe scurt, pasii pe care trebuie sa ii urmezi.

Tine nivelul insulinei cat mai jos!

Rezistenta la insulina genereaza rezistenta la leptina. Asadar, tine nivelul insulinei jos, renunta pentru totdeauna la zahar si alimente care il contin.

Redu nivelul trigliceridelor!

Prea multe trigliceride interfereaza cu drumul leptinei din sange catre creier si nu ajungi sa ai senzatia de satietate, mananci mai mult, te ingrasi.  O dieta bogata in grasimi sanatoase si saraca in carbohidrati si fructoza s-a demonstrat ca scade nivelul trigliceridelor din sange si creste satietatea.

Atentie la fructoza!

S-a demonstrat ca la soareci, fructoza inhiba receptorii leptinei. Fructoza gasita intr-un numar rezonabil de fructe, ca fructele de padure, nu afecteaza sensibilitatea leptinei.

Evita lectinele!

In general sunt prezente in cereale si este o cauza directa a rezistentei la leptina. Mai exact aceste lectine se prind de leptine si nu le lasa sa ajunga la creier, mai multe gasiti aici

Dormi suficient!

Somn insuficient poate duce la cresterea excesiva a nivelului de cortisol, hormonul stresului, care poate duce la rezistenta la insulina, crestere in greutate si scaderea nivelului de leptina.

Evita restrictia calorica severa!

Dietele restrictive inhiba secretia leptinelor, cu cat mananci mai putin cu atat mai jos merge nivelul leptinelor si iti creste apetitul. Daca ati tinut diete, stiti la ce ma refer. Hormonii castiga intotdeauna!

Atentie la „suplimentele” cu leptina care se vand pe internet. Acestea nu exista, leptina este un hormon secretat de corpul nostru. Nu va lasati pacaliti de povesti frumos ambalate si nu alergati dupa rezultate rapide. Faceti sport, mancati sanatos si curat si relaxati-va alaturi de ai vostri!

Aboneaza-te!
Primeste gratis noutati direct in casuta ta de mail!

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here