Vreau sa iti spun ca te inteleg. Stiu ca este frustrant ca anumite alimente care iti plac sunt nocive. Laptele pe care l-ai baut frecvent este cancerigen datorita continutului de hormoni, fructele ingrasa, nu stiu ce combinatii alimentare sunt nocive si acum legumele? Ce se intampla, chiar nu mai putem manca nimic fara sa aiba o contraindicatie?

Eu apelez la moderatie. Vrei sa pui lapte in cafea? Pune insa numai 2 linguri si nu fa din asta un obicei. Vrei sa mananaci fructe cand esti la dieta? Mananaca, insa portii micute si fructe de sezon. Si tot asa.

Legumele sunt foarte sanatoase, au multa apa, vitamine, minerale, fibre. Stiu ca este o adevarata tendinta acum sa fii vegan, sa mananaci alimente nepreparate termic. Inteleg cand unii trec la acest stil de viata traumatizati de anumite evenimente din viata lor, insa cei mai multi fac acest pas din naivitate, snobism sau de plictiseala.

Anumite legume sunt mai sanatoase gatite decat crude.

Cruciferele: broccoli, varza, conopida, varza de bruxelles, kale, rucolalegumele-care-sunt-mai-sanatoase-gatite-decat-crude

Imi pare rau sa fiu eu cea care da vestea proasta, insa cruciferele trebuie gatite inainte de a fi mancate intrucat contin un compus care blocheaza productia de hormoni tiroidieni. Hipotiroidismul este o afectiune unde glanda tiroida nu produce suficienti hormoni tiroidieni, deci daca deja suferi de aceasta afectiune, cu siguranta nu ar trebui sa consumi aceste legume crude. Gatite sunt excelente!

Simptomele hipertiroidismului pot include: maini si picioare reci, par subtire uscat si fragil, stare de slabiciune generala, constipatie, dificultati in procesul de slabire, depresie etc.

Gatirea cruciferelor reduce nivelul de substante goitrogenice cu aproximativ 2/3. Fermentarea acestor legume (murarea) nu reduce nivelul acestor substante insa de regula consumul de muraturi nu este atat de mare incat sa afecteze tiroida atata timp cat ai o dieta bogata in iod.

Citeste și  Cum ar trebui mancata carnea

Asadar, incearca pe cat posibil sa gatesti aceste legume si sa nu le folosesti in fresh-uri. O salata ocazionala cu rucola sau una de varza nu o sa iti faca rau, insa ai grija sa nu faci un obicei din asta. Moderatie, asa cum am zis si la inceputul articolului.

Spanacul crud

Spanacul crud contine un compus care se numeste acid oxalic. Aceasta substanta este foarte iritanta pentru tractul legumele-care-sunt-mai-sanatoase-gatite-decat-crudeintestinal. Blocheaza absorbtia de calciu si fier si poate contribui la formarea de pietre la rinichi. Vestea buna este ca acidul oxalic este redus prin gatire usoara la abur sau sotare (pe cat posibil, apa in care a fiert trebuie inlaturata).

Iti reamintesc sa nu uiti de moderatie. Nu manca o salata de „baby” spanac in fiecare zi insa nici nu renunta la spanac. Soteaza-l in putin unt si arunca apoi 2 oua batute, rosii cherry si un pic de branza de capra. O sa ai cea mai buna omleta!

Alte legume care sunt mai sanatoase gatite

Cartofii cruzi contin o substanta care afecteaza functionarea celulelor rosii (hemaglutin).

Ciupercile champignion crude contin substante toxice (agaritine) cancerigene. Substantele sunt sensibile la caldura si se neutralizeaza prin gatit.

Germenii alfa-alfa inhiba sistemul imunitar. Mancatul lor frecvent poate duce la inflamatii, artrita sau lupus.

Concluzia

Cruciferele sunt extrem de sanatoase, anticancerigene si nu isi pierd proprietatile prin gatire. In niciun caz nu renunta la legume. Gateste-le usor, adauga unt (favorizeaza absorbtia mineralelor) si pune-le langa o proteina. Daca vrei sa iti faci un suc din legume verzi, poti sa iti faci insa fara legumele de mai sus.

Aboneaza-te!
Primeste gratis noutati direct in casuta ta de mail!

4 COMENTARII

  1. Ma bucur ca ai scris despre asta, bucuria mea e ca mie imi plac legumele astea gatite si nu crude :)) Cartofii si ciupercile champignon sunt niste legume pe care nu le-as vedea mancate curde, ever! mai ales cartofii !
    Dar vin si cu o nelamurire. Eu iubesc sfecla. Daca tot e sezonul ei, normal ca acum mananc sfecla mereu.
    Faza e ca nu o pot consuma cruda (Doar daca o fac suc), in rest o fierb inainte si o bag la borcan , taiata cuburi cu putin otet (nu foarte mult ca nu suport acreala prea tare) si apa si sare, ca sa am o saptamana.
    E ok fiarta? Sau isi pierde din proprietati?
    Am incercat sa consum cruda dar gustul e horror. Zici ca mananc pamant. Rasa cu hrean nu imi place.

    • M-am amuzat la gandul ca are gust de pamant. Hahaha!
      Sfecla o poti coace la cuptor. Este mult mai delicioasa decat fiarta si mult mai dulce. Chiar mi-ai dat o idee de un nou articol, multumesc!

  2. Mananc odata la doua zile salata care contine atat baby cat si ciuperci- CRUDE. La baby e ok- nu e cancerigen, il pot evita sau inlocui usor (salata verde, rucola, sau chiar scos) dar cipercile sunt proteina din salata si chiar ar trebui sa ma fortez bine sa le scot. (exclus gatit- cumpar totul de la piata si le fac rapid la birou, unde nu am cum sa gatesc).
    Problema e ca citind alte articole sustin exact contrariul: champignon POT fi mancate crude si sunt recomandate in retelele RAW, fiind considerate de unii chiar super-aliment. Nu bag aici articolele, nu vreau sa le fac reclama dar nu cred ca e f relevant, negasind studii pe tema asta. Sunt si multe articole ce sustin afirmatia ta.
    Ce ma sfatuiesti? Exista vreun studiu/mai multe- in acest sens?

Lasă un răspuns la Georgi Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here