Dupa pudra proteica, L-Carnitina este cel mai cunoscut supliment, nu-i asa? Desi, in mod normal corpul nostru produce suficienta carnitina, oamenii cu anumite obiective, stil de viata sau chiar afectiuni medicale, pot beneficia de suplimentarea cu L-carnitina.

Ce este L-Carnitina?

L-carnitina ajuta la convertirea grasimii in energie de aceea aceasta substanta a devenit foarte populara intre suplimentele sanatoase pentru slabire.

In celulele vii, L-Carnitina este necesara pentru transportul acizilor grasi de la citosol in mitocondrii in timpul spargerii grasimilor pentru producerea de energie metabolica.

Unde se gaseste in mod natural L-Carnitina?

Carnea rosie si lactatele sunt cea mai buna sursa naturala de L-Carnitina, un procent mare fiind continut de carnea de miel, insa gasim L-Carnitina si in pui, peste, grau, unt de arahide, avocado, sparanghel, seminte de susan, dovleac, broccoli, usturoi, secara, roscove etc. Bineinteles, poti oricand suplimenta L-Carnitina, fiind disponibile suplimente nutritive sub forma de L-Carnitina, acetyl L-Carnitina si propionyl-L-Carnitina.

lcarnitine

sursa: Wikipedia

Beneficiile aduse de L-Carnitina

  • L-Carnitina previne stresul oxidativ care pe termen lung duce la probleme cardiovasculare, diabet si inflamatii cronice
  • creste recuperarea dupa antrenamente intense
  • Imbunatateste performanta cerebrala si ajuta functiile cognitive
  • L-Carnitina este si un protector al sistemului cardiovascular. Inima este complet dependenta de carnitina; doua treimi din energia de care are nevoie, vine din grasimile „arse” cu ajutorul carnitinei. Dupa infarct, sunt posibile o multitudine de complicatii, inclusiv dureri in piept, insuficienta cardiaca etc. Studiile medicale au aratat ca 2g de Carnitina timp de 4 saptamani, pot injumatati posibilitatea aparitiei acestor probleme.
  • Puternic antioxidant
  • Creste performanta atletica. Este nevoie de o suplimentare continua intre 3 si 6 luni, pentru a vedea rezultate notabile.
  • Lupta impotriva grasimii abdominale viscerale. Despre cat de periculoasa este grasimea viscerala, puteti citi aici. Grasimea viscerala este una din cele mai periculoase si din momentul in care o ai, iti poate cauza foarte multe probleme de sanatate, incepand cu acumularea de grasime intre organe (ficat, inima, muschi etc). Cresterea consumului de carnitina va ajuta la arderea acestui tip de grasime.
  • Imbunatateste sensibilitatea la insulina, accelerand metabolizarea glucozei in celule astfel incat glicemia sa fie stabila si previne diabetul.
  • Ajuta procesul de slabire si de ardere a grasimilor . Carnitina este un aminoacid format din lysine si methionine. Asa cum spuneam si mai sus, exista mai multe forme de carnitina, de exemplu, acetyl L-Carnitina, L-Carnitna tartrat etc.  Carnitina este un arzator foarte puternic de grasime care este responsabil de transportul grasimilor in celule pentru a fi folosite ca energie de catre corp. Prin cresterea nivelului carnitinei in muschi, sustii procesul de ardere a grasimilor, intrucat corpul tau devine mai eficient in a produce combustibil. Prin cresterea nivelului carnitinei iti vei imbunatati performanta sportiva, vei arde mai mult tesut adipos salvand glicogenul si vei creste raspunsul hormonului anabolic.
  • Scade dezvoltarea Alzheimer, fiind chiar un adjuvant in tratarea acesteia
  • Scade infertilitatea masculina
  • Trateaza disfunctiile erectile
Citeste și  Antrenamentul cu greutati o sa-mi transforme grasimea in muschi?

Acum ca am lamurit si asta, citeste continuarea

Un studiu recent din The Journal of Physiology furnizeaza dovezi inovatoare despre faptul suplimentarea cu carnitina poate imbunatati performanta atletica. Studiul a dezvaluit ca pentru a beneficia de toate efectele carnitinei, insulina trebuie sa fie prezenta in corp pentru ca L-Carnitina sa ajunga in muschi.

L-Carnitina: efectele adverse

  • Poate duce la o stare de agitatie, ca si cum ai baut multa cafea. Daca ai asemenea, simptome, mai bine intrerupi administrarea suplimentului
  • Stari de voma, diaree, eruptii cutanate (mai mult de 5g/zi)
  • Arteroscleroza. Conform wikipedia, atunci cand se consuma cantitati mari de l-carnitina, in intestin se formeaza o substanta Trimethylamine N-oxide (TMAO), care este cunoscut ca duce la arteroscleroza.

Cum se ia L-Carnitina?

De regula, doza recomandata de L-Carnitina este intre 1 si 3 grame pe zi. Daca urmaresti sa slabesti, ia acest supliment inainte de antrenament.

Tine minte ca L-Carnitina nu este un supliment minune si este complet ineficient in lipsa unui stil de viata sanatos, alimentatie corecta si miscare regulata si intensa (antrenamente HIIT, de exemplu).

Aboneaza-te!
Primeste gratis noutati direct in casuta ta de mail!

23 COMENTARII

  1. sant de acord cu cele relatate de dumneavoastra si eu iau ca si sportive de performanta Carnitina si ma simt foarte bine.succese nesabuite cititorior.a.r.u. Vancea Radu.

  2. DRAGĂ INA,

    ALEXANDRA SAYS :

    AM NIȘTE ANI. MULȚI.
    DUPĂ CE TOATĂ VIAȚA AM AVUT 51-53 kg, ÎN 2007-2009 M-AM ÎNGRĂȘAT 32 kg.

    ÎN 2010 – 2011 AM SLĂBIT CU DIETĂ SĂNĂTOASĂ ȘI CU ÎNOT ASTFEL ÎNCĂT LA 1 OCT 2011 AVEAM IAR 51 kg ȘI CULMEA, AVĂND ÎN VEDERE VĂRSTA (55 ATUNCI), PIELEA STRĂNSĂ LA LOC.

    ULTERIOR, DĂND DOVADĂ DE MAXIMĂ INTELIGENȚĂ ȘI PERSEVENȚĂ AM FĂCUT AȘA :
    1. ÎN IARNA 2011 – 2012 AM PUS LA LOC 9 kg. PE CARE L-AM DAT JOS. DOWN TO 51 AGAIN
    2. ÎN IARNA 2012 -2013 AM PUS LA LOC 7 kg. PE CARE LE-AM DAT JOS. DOWN TO 51 AGAIN.
    3. ÎN IARNA 2013 – 2014 AM PUS LA LOC 4 KG. ȘTIIND CĂ PT MINE 4 kg SUNT UN FLEAC, ÎN LOC SĂ LE DAU JOS AM MAI PUS 2. TOTAL + 6. PE CARE L-AM DAT JOS. DOWN TO 51 AGAIN.
    4. ÎN IARNA 2014 – 2015 N-AM VRUT SĂ MAI JOC ÎN ETAPE ȘI AM PUS LA LOC DIN PRIMA, DIN NOU, 9 kg.

    ACUM AM ÎNCEPUT (mai tărziu de data asta) SĂ LE DAU JOS, NU ASTA E PROBLEMA MEA.
    PROBLEMA MEA E CĂ DUPĂ ULTIMII 2 ANI, PIELEA, EVIDENT NU S-A MAI STRĂNS CA PRIMA OARĂ ȘI E FLEAȘCĂ. ȘI NU MAI SIMT DELOC, DEȘI ÎNOT 2 – 3 ORE /ZI DE LUNI PĂNĂ VINERI – ÎN GENERAL DAR NU CHIAR ÎN FIECARE SĂPT – (hi hi deși nu e de răs) NU MAI SIMT, ZIC, CĂ S-AR MAI ÎNTĂRI MUȘCHII.

    AȘA NU RĂMĂN NICI BĂTUTĂ.
    CE FAC PT MUȘCHI ? CA DACĂ FAC CEVA BUN CU EI SE STRÎNGE ȘI PIELEA, CHIAR ȘI LA VĂRSTA ASTA (pt aia de pe abdomen există bisturiul). EU MĂ REFER LA RESTUL. PICIOARE, MĂINI .. .. ..
    MI-E FRICĂ CA DE DRACU* DE PASTILE, SUBSTANȚE, SUPLIMENTE, ETC.

    CE FAC ? ? ?
    (în afară de înot nu prea-mi place mișcarea indoor)

    PLEAAAAASE HELP ! CU UN SFAT, O IDEE, CEVA.

    MULȚUMIRI ANTICIPATE.
    Ale

    • Probabil ca o vizita la un endocrinolog ar fi un prim pas, sa vedem daca e totul in regula hormonal.

      Apoi m-as concentra pe antrenamente cu greutati. Da, exact alea, barbatesti, de care, in general, femeile fug. Sunt o multime de tipuri de antrenament pe care le poti urma, eu le-as recomanda pe cele clasice (tractiuni, indreptari, impins cu bara la piept, fandari, genuflexiuni). Ina probabil ca ar aduce si cateva componente de crossfit.

      Scrie-i un e-mail pe ina@sportaholic.ro

      Toate cele bune! 🙂

    • Buna Ale,

      Pentru muschi trebuie sa faci 2 lucruri: sa mananci proteine complete si sa te antrenezi cu greutati. Cand zic proteine complete ma refer la carne de orice fel, oua, branzeturi fermentate, urda, branzica de casa etc. Bineinteles ca le poti combina in mancaruri, nu recomand dieta proteica in exclusivitate.
      Ai nevoie de apx. 1-2 grame de proteina pe kg corp.

      Ideal ar fi sa pastrezi activitatea de inot si sa adaugi antrenament cu greutati (din ce in ce mai mari).

  3. Buna!
    Eu tot incerc sa scap de grasimea de pe coapse si solduri. Pana acum nu am luat niciun fel de suplimente si am tot oscilat in greutate, in functie de cata miscare fac (obisnuiesc sa alerg sau sa fac exercitii acasa), de la 53 la 60 de kg si tot asa. M-ati putea ajuta cu mai multe informatii despre cum ar trebui sa arate un plan de exercitii combinat cu suplimente, precum L-Carnitina? Va multumesc 🙂

    • L-Carnitina ajuta, insa nu face minuni. Recomandarea mea este sa incepi cu modificari in alimentatie, sa faci mai multa miscare si apoi sa treci la suplimente. Imi este dificil sa iti recomand aici un plan de exercitii sau dieta, intrucat astfel de planuri se fac personalizat.
      Nu uita insa, slabirea se face 70% in bucatarie, este foarte important sa mananaci sanatos, echilibrat si calculat.

  4. Buna!
    Am vazut ca se gaseste atata in stare lichida cat si in pastile. Care este mai recomandata si cum trebuie administrata avand in vedere faptul ca vreu sa iau carnitina pentru a slabi. Mentionez ca alerg de aproximativ 3-4 ori pe saptamana intre 7-10km pe seara.
    Multumesc

  5. buna vreau sa iti cer si eu sfatul legat de l-carnitina sau alceva care sa amplifice procesu de slabire.
    Nu am mai incercat pana acum si am vazut ca sunt mai multe firme care produc acest proces si nu stiu pe care sa il aleg pentru ca nu prea ma pricep in acest domeniu
    Multumesc

    • Salut Marian,

      Noi am folosit Acetyl L-Carnitina de la Now Foods si am avut rezultate. Insa mare atentie, ai rezultate numai daca esti atent ce mananci si cum te antrenezi.

  6. Salut Ina! Mi-a plăcut foarte mult articolul de aici. Am înțeles că L-Carnitina afectează ficatul, e adevărat? Nu am probleme de genul, dar voiam să aud o părere mai avizată. Aș vrea să încep să iau și eu, dar nu știu câtă trebuie să iau. În articol scrie că se ia între 1 și 3 grame. Eu momentan sunt în proces de slăbire și fac kangoo jumps în anumite zile, iar în altele fac exerciții cu greutăți. Țin o dietă hipocalorică și hiperproteică. În situația mea, cum ar trebui să administrez L-Carnitina? Precizez că pe cea de la Now Foods nu am găsit-o, îmi poți recomanda și alte mărci? Mulțumesc!

    • Buna Ana-Maria,

      Din toate sursele pe care le-am citit, nu am vazut nicaieri ca ar afecta ficatul. Insa, pentru linistea ta, ar trebui sa te informezi suplimentar.
      Incepe cu o doza mica inainte de antrenament 1-2grame si apoi cresti la 3. Nu mai stiu ce marci sunt in Ro, insa cauta una sa nu aiba indulcitori artificiali sau orice alte ingrediente decat L-carnitina.

Lasă un răspuns la Ina Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here