Trebuie sa va marturisesc faptul ca am avut o perioada acum cativa ani cand am avut valorile colesterolului peste normal, apx. 260. Acum, privind in urma, ma bucur ca am avut valorile colesterolului mari si ca acest lucru m-a speriat la acel moment pentru ca mi-a deschis apetitul pentru „stiinta”, vroiam sa aflu de ce si poate de aceea sunt atat de pasionata acum de nutritie. Am fost si la medic, evident care mi-a spus insa ca e genetic  dat fiind ca aveam o alimentatie cat de cat echilibrata. Genetic sau nu, acum colesterolul meu are o valoare normala si sunt convinsa ca este datorita sportului.

Asadar am citit mult despre colesterol. Am irosit multe galbenusuri de ou si acum imi pare rau 🙂 Dar sunt recunoscatoare ca am continuat sa studiez ca sa aflu (SOC!) ca galbenusul oualor este bun.

Cate ceva despre colesterol

  1. Colesterolul NU este otrava, din contra, este o substanta de care ai nevoie pentru sanatate.
  2. Valori crescute ale colesterolului nu duc automat la boli de inima.
  3. Persoanele cu valori scazute ale colesterolului au acelasi risc de boli de inima exact ca cei cu valori crescute ale colesterolului.
  4. Colesterolul care este gasit in sange vine din 2 surse: din mancare si din ficat care il face din sintetizarea altor nutrienti. Cantitatea de colesterol pe care il fabrica ficatul tau difera in functie de cat colesterol mananci. Daca NU mananci colesterol, ficatul tau PRODUCE MAI MULT. De aceea dietele anti-colesterol nu scad foarte mult valorile colesterolului.
  5. Medicamentele impotriva colesterolului nu-ti scad riscurile de a muri de boli de inima, nici nu-ti prelungesc durata de viata, din contra. Exista niste medicamente relativ noi – statine – care scad riscul bolilor de inima insa se pare ca au la baza mecanisme care nu sunt legate de scaderea nivelului colesterolului din sange si a fost dovedit ca a stimulat cresterea tumorilor la rozatoare.

Ce este colesterolul HDL? Dar colesterolul LDL?

Sunt anumite informatii despre colesterol care m-au surprins si pe mine cand le-am studiat:
  • LDL si HDL nu sunt tipuri de colesterol
  • LDL si HDL sunt lipoproteine care transporta colesterolul prin sange
  • LDL inseamna Low Density Lipoprotein si HDL inseamna High Density Lipoprotein
  • LDL este (in mod gresit) considerat „colesterolul rau” pentru ca duce colesterolul catre artere
  • HDL este considerat „colesterolul bun” pentru ca duce colesterolul departe de artere (in ficat)
  • ambele transporta acelasi colesterol

Foarte important de stiut despre colesterol

Colesterolul care exista in mod natural in alimentele de origine animala nu este daunator sanatatii (stiu, soc si groaza!). Dar colesterolul poate deveni periculos pentru sanatate daca este alterat prin expunerea la temperaturi inalte sau prin ultraprocesare. Consumarea regulata a produselor cu colesterol „alterat” si a alimentelor bogate in radicali liberi duce la un nivel ridicat de LDL care este corelat cu risc crescut de a dezvolta boli cardiovasculare. Cu alte cuvinte, daca ai in sange o cantitate semnificativa de colesterol „alterat”, nu vrei ca LDL-ul sa transporte acest colesterol catre arterele tale, unde poate contribui la ateroscleroza, ci vrei sa ai disponibil mult HDL care sa mature colesterolul degradat de pe arterele tale.

Citeste și  Grasimea ingrasa? NU (infografic Vs. Carbo)

Asadar este adevarat ca un nivel crescut al HDL poate reflecta un risc scazut de a dezvolta boli cardiovasculare insa cel mai important este sa se evite alimentele de origine animala care au fost preparate la temperaturi inalte sau alimente ultraprocesate.

Sfaturi pentru un nivel HDL/LDL/Colesterol in limite normale

Sunt reguli personale pe care le aplic familiei mele, bazate pe multe ore de citit si studiat pe aceasta tema.

  1. Ideal, ar fi bine ca nivelul colesterolului sa fie peste 150mg/dl. Dar daca nivelul colesterolului este sub acest nivel, atata timp cat mananci alimente intens nutritive, multe legume si fructe si starea ta de sanatate nu a suferit modificari, nu ar trebuie sa iti faci griji.
  2. Un nivel foarte scazut al colesterolului pe termen lung poate duce la depresie, probleme cu inima si multe alte probleme hormonale. Daca nu beneficiezi de vitamina D din dieta (sau suplimente) si cu un nivel scazut al colesterolului, poti ajunge la o deficienta de vitamina D, intrucat soarele creaza vitamina D in corpul tau actionand asupra colesterolului gasit in pielea ta.
  3. Ideal, nivelul HDL ar trebui sa fie peste 25%. In general, cu cat nivelul este mai mare, cu atat mai bine. Daca acest nivel este 10-15% sau mai jos, poate creste riscul de infarct.
In loc sa te concentrezi pe cifrele ultimelor tale analize de sange, mai bine:
  • iti asiguri zilnic un aport important de nutrienti de calitate din plante (legume, fructe, seminte, nuci)
  • iti asiguri un aport regulat de grasimi sanatoase, ca cele din avocado, masline, cocos, oua, peste
  • minimizezi aportul de alimente de origine animala gatite la temperaturi inalte sau procesate
  • te straduiesti sa ai o viata echilibrata, sa te odihnesti, sa faci sport, sa te expui la aer curat si soare (nu la bronzat excesiv) si socializare fata in fata cu ceilalti.
Aboneaza-te!
Primeste gratis noutati direct in casuta ta de mail!

2 COMENTARII

  1. Mi-a placut articolul pentru ca este incurajator. Tocmai am iesit de la o consultatie la medic in care mi-a recomandat dieta fara proteine animale si cu statine. Nu am de gand sa iau statine dar nu prea stiu ce sa mananc. Din articol rezulta ca ar fi de evitat proteinele animale prelucrate. Ma gandesc la carne. Sa fie fiarta, gratar sau la cuptor ? Am auzit lucruri bune despre fulgii de ovaz. Am colesterolul 303 iar trigliceridele normale.
    Voi continua sa va urmaresc si va multumesc.
    Daniela Florea

    • Personal prefer pregatirea la cuptor in vase de ceramica, evit astfel prajirea. Fierberea nu e rea deloc, de asemenea. As folosi-o atunci cand fac ciorbe/supe.

      Am citit recent o publicatie pe marginea colesterolului – o s-o citez si in articol. Exista persoane cu colesterol peste 300 care sunt in regula din punct de vedere medical (fara risc de ateroscleroza, de exemplu) si altele cu risc ridicat avand colesterol sub 150. Se pare ca diametrul particulelor LDL ar fi cel care influenteaza acest risc corelat cu permeabilitatea vaselor sangvine (cat de mult adera acest tip de colesterol la interiorul vaselor).

      Nu stiu daca in Romania se poate afla si dimensiunea particulelor LDL (diametrul mediu). In ceea ce priveste rezistenta la insulina, un raport TG/HDL (trigliceride la colesterol HDL), o valoare sub 3 e considerata a fi normala.

      Legat de fulgii de ovaz, se pare ca beta-glucanul din taratele de ovaz reduce colesterolul LDL, unele studii indicand acest lucru, ca de exemplu, acesta: http://ajcn.nutrition.org/content/78/2/221.full

Lasă un răspuns la Radu Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here