Esentiale in procesul de slabire, in cresterea musculara si in imbunatatirea metabolismului, proteinele sunt structura de baza a celulelor vii. Sunt utilizate in crearea hormonilor, plasmei din sange si a sistemului de transport al sangelui si al enzimelor.

„Caramizile” care construiesc proteinele se numesc  aminoacizi, care sunt de doua feluri: esentiali si neesentiali. Din 20 de aminoacizi identificati, noua sunt considerati esentiali si nu sunt fabricati de catre corp, acestea trebuie sa provina neaparat din dieta. Titulatura de „neesential” semnifica faptul ca acestia nu trebuie sa ajunga neaparat in organism din sursele exterioare, deoarece corpul ii poate sintetiza pe baza altor substante, in special din aminoacizii esentiali.

Ce fac proteinele?

Proteina este sintetizata in toate tesuturile din corp, insa ficatul si muschii sunt de departe cei mai activi. Corpul sintetizeaza aproximativ 300 de grame de proteina pe zi, chiar dacaa doza medie este de doar 70 de grame.

Proteinele care contin toti cei 9 aminoacizi esentiali in cantitate suficienta pentru sustinerea vietii sunt numite proteine complete. Eficienta proteinelor este cel mai adesea masurata din punct de vedere al valorii biologice. Cu cat este mai mare valoarea biologica, cu atat mai repede proteina este absorbita de catre corp. Ouale au valoarea biologica cea mai mare (100), pudra proteica din zer se apropie si ea de 100, pe cand aproape toate celelalte au valoarea biologica 49.

Carnea, pestele, branza, ouale contin proteine complete. Proteine incomplete gasim in legume, seminte, nuci etc.

O alimentatie rationala trebuie sa asocieze proteinele de origine animala cu acelea de origine vegetala(2/3 de origine animala).

Citeste și  Ce mananc dupa sala: un snack rapid

De retinut despre proteine:

  • 98% din proteina animala si 80% din proteina din surse vegetale este absorbit de catre corp
  • toate proteinele au indice glicemic scazut
  • excesul de proteina, care nu este folosit pentru repararea tesuturilor, cresterea musculara, energie este convertit de catre corp in grasime si depozitat
  • cand se consuma cantitati importante de proteina, este foarte important consumul de apa deoarce metabolizarea proteinelor produce nitrogen si amoniac si asta suprasolicita mult rinichii si ficatul ca sa elimine excesul. Dezhidratarea poate interveni pentru ca rinichii solicita o cantitate mai mare de apa pentru a dilua nitrogenul si amoniacul. Proteinele chiar au rol in repartiţia apei şi a substanţelor dizolvate in ea in diferite sectoare ale organismului

Necesarul zilnic de proteina difera de la individ la individ. Cresterea musculara, repararea tesuturilor, sarcina, ridicarea greutatilor poate afecta necesarul zilnic de proteina. In mod normal, o persoana nu foarte activa ar trebui sa consume 0,8 g de proteina pe kg/corp iar o persoana activa 1g proteina pe kg/corp.

Caderea parului si subtierea acestuia, unghiile moi si decolorate pot fi manifestari exterioare are deficientei de proteina. De asemenea, in lipsa proteinelor nu poate avea loc crestere musculara, pot aparea anemii, scaderea imunitatii.

Aboneaza-te!
Primeste gratis noutati direct in casuta ta de mail!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here