Ce sunt aminoacizii BCAA?

BCAA sau branch-chained-amino-acids sunt un element cheie in constructia noastra biologica. Cand vine vorba de exercitii si construirea de musculatura, multi se orienteaza catre proteine si absorbtia acestora si dezvoltare.
Cu toate acestea, majoritatea nu inteleg ca BCAA sunt la fel de importanti atunci cand discutam de cresterea musculara.
Aproape o treime din musculatura este realizata din BCAA, de aici si rolul lor critic in construirea de masa musculara si optimizarea exercitiilor. Acesti aminoacizi nu au numai functia de „constructori” de masa musculara, ci joaca si roluri cheie in multe alte procese biologice complexe, cum ar fi construirea de ADN si ARN, distributia de oxigen si formarea de anticorpi.

Ce supliment BCAA sa aleg?

In calitate de ectomorf veritabil, pun masa musculara greu, intru in catabolism usor. Prin urmare, imi fac antrenamentele cu grija, si ma suplimentez inainte/dupa, astfel incat obiectivele mele sa fie atinse.

Eu am decis sa utilizez pre/post antrenament acest supliment de la Gaspari Nutrition, care imi asigura 6 grame de leucina/valina/isoleucina intr-o ratie de 4:1:1.

De ce as lua suplimente cu BCAA?

Organismele noastre au nevoie de peste 20 de amino esentiali pentru a dezvolta muschi si a produce multe alte molecule importante care joaca un rol esential in crestere si dezvoltare.

Complexul organism uman este capabil sa-si produca singur majoritatea aminoacizilor. Cu toate acestea, exista 8-10 amino pe care trebuie sa-i obtinem din alimentatie sau prin suplimentare.

Toate sursele de proteine, cum ar fi carnea rosie si lactatele, sunt surse naturale de BCAA. Cu toate acestea, stiluri de viata diferite (vegetarianismul, de exemplu) sau complicatii medicale (intoleranta la lactoza, de exemplu) pot cauza deficiente de amino si necesita suplimentare.

Citeste și  De ce suplimente ai nevoie pentru sala?

Se duc BCAA in muschi, asa cum scrie pe eticheta?

Acum ca am lamurit si asta, citeste continuarea

Nu, e marketing inselator. Absolut, dar ABSOLUT totul trece prin ficat, deci sinteza. O parte din amino sunt folositi pentru alte procese, o alta poate fi folosita pentru constructie musculara, uneori ramanand si excese (toxice).

La ce ma ajuta BCAA?

Pe durata exercitiilor intense (eu fac HIIT – interval training, fie cu greutati, fie cu greutatea propriului corp, asistat, bineinteles, de Ina), corpul intra intr-o stare catabolica. Aceasta presupune ca organismul „sparge” depozitele de glicogen (energie) si le sintetizeaza in molecule de glucoza cu ajutorul ficatului.

Acest proces este declansat de eliberarea de aminoacizi cum ar fi L-Alanina, care este un rezultat al stresului exercitat asupra muschilor pe durata exercitiilor.

Eliberarea acestor aminoacizi se comporta ca un semnal pentru corp astfel incat acesta sa opreasca sinteza de proteine. Prin adaugarea de suplimente BCAA, in special pe durata acestui interval de stress, acest semnal poate fi reversat si productia de proteina si dezvoltarea musculara pot sa reinceapa.

Cand ar trebui sa iau BCAA?

Pentru cele mai bune rezultate, ar trebui sa le iei cel putin inainte si dupa antrenament. Zic „cel putin” pentru ca cel putin in privinta organismului meu  consider ca, pe durata somnului nocturn, corpul poate intra intr-o stare catabolica (epuizarea depozitelor de glicogen din ficat) si as risca fie o refacere greoaie, fie cativa pasi inapoi pentru cresterea musculara pe care o vizez.

Cat BCAA sa iau?

Intre 4 si 8 grame reprezinta cantitatea tipica. Sigur, aceasta poate varia, in functie de tipul de antrenament, durata de refacere etc. Evident, suplimentarea inainte si in timpul antrenamentului cu BCAA va creste randamentul, iar suplimentarea post-antrenament va accelera refacerea musculara.

Aboneaza-te!
Primeste gratis noutati direct in casuta ta de mail!

43 COMENTARII

  1. Of, si eu ma tot perpelesc acum din cauza BCAA-urilor. Voiam sa imi iau de la Scitec, n-a venit comanda in timp util si am anulat-o si acum iar sunt in pom. Probabil ca imi voi lua tot de la Trec Nutrition.

    • Ce-ar fi (scrierea corecta) sa scrii concret ce mesaj vrei sa transmiti? Site-ul asta este dedicat celor care fac sport si vor sa-si asigure o nutritie cvasi-completa, asta incluzand si suplimentatie. Daca esti intre cei care-si iau absolut toti nutrientii din masa zilnica, te rog sa ne scuzi ca existam si ca ne luam suplimente ca sa acoperim golurile din dieta provocate de stilul de viata, mesele dezorganizate din pricina joburilor etc.

  2. Salutare Radu , ma incumet sa mai scriu odata cu toate ca nu am primit inca nici un raspuns la cealalta intrebare….o sa fiu mult mai scurt acum…am 35ani , 180cm-73kg , recent m-am apucat de sala….nu sa devin vre-un culturist, doar sa pun si eu putini muschi pe mine ca m-am cam saturat de sunculite :(……m-a sfatuit cineva ca sunt mai buni aminoacizi lichizi ….sfatuiestema si pe mine ce amino sa iau te rog..ce BCAA este mai bun de la ce firma ? lichid,praf ,tablete ? nu conteaza pretul ,sa fie de calitate buna . Multumesc !!

    • Salut, Catalin,

      Ca amino lichid, in topul preferintelor mele este Amino Fuel de la TwinLab (contine si colagen hidrolizat). Partea negativa este continutul de fructoza, dar accept acea mica portie pentru restul de beneficii.

      BCAA iau de la California Fitness, pudra, fara niciun adaos suplimentar. 

      Eu le consum numai cand alimentatia imi este deficitara la nivel de macronutrienti, un lucru pe care ti-l recomand sa-l faci si tu.

  3. florin
    salut am 58 kg si 1.74 inaltimea si doresc sa ajung la 70 kg de mancat 6 mese pe zi
    doresc sa stiu ce proteinei imi recomandati dv
    0745943410

    o zi buna

  4. Salut Radu
    As avea o intrebare. Cum am citit mai sus, BCAA poate inlocui proteinele. Luasem Rapid Mass de la naturalplus, dar are cam mult zahar. Am incercat un carbo combinat cu o proteina dar as vrea sa schimb. Ce imi poti recomanda?
    BCAA 4:1:1 cat de mult ajuta la cresterea masei musculare (asta ma intereseaza pana la anul prin mai)?

  5. Buna ziua, la sfaturile unui prieten mi-am cumparat BCAA,AAKG si cretina powder in mare parte stiu cum sa le administrez cea ce nu stiu este: nu stiu cu care sa incep sau as putea sa iau zilnic din fiecare?

  6. Buna seara, vin si eu cu o problema, am 26 ani 1,84 si 78kg si nu ma pot ingrasa. Pun pe mine doar atunci cand mananc f mult 🙁 de la atata mancare sunt imbalonat cam tot timpul 🙁 am luat gainere si am observat ca nu imi merge bine. Am 3 mese pe zi : la 7.00, 13:00, 20:30, si intre mese mai mananc si cate ceva: mar, banana, biscuiti etc, din cate am auzit am arderile f mari. Dimineata mai fac si sport cu niste gantere ce am prin casa. Ma puteti ajuta cu un sfat pt a mai pune e mine cateva kg. Eu ma gandeam la ceva Amino Fuell si ceva Carbo NOX.. Multumesc anticipat !

    • Salutare!

      Sfatul meu este sa te duci la doctor. Un endocrinolog poate sa diagnosticheze corect problema pe care o ai. Incearca la Institutul Parhon din Bucuresti.

      Succes!

  7. Salut Radu,

    Pentru inceput doresc sa te felicit pentru frumoasa munca care ai ales sa o faci si implicit ne esti noua super-folositor;
    Întrebarea mea este:
    Cam ce suplimente ar trebuii sa iau pentru a ma putea bucura de ceva rezultate mai vizibile,pe lângă BCCA,ce ar trebuii sa mai adaug,sunt confuz…

    • Salutare, Julien, multumesc.

      Sunt o multime de articole pe site despre suplimente – e chiar o categorie in site (bara de meniu de sus) unde poti citi mai multe despre acest subiect.

  8. As avea o intrebare. Cineva mi-a recomandat BCAA din cauza ca eu nu prea consum alimente bogate in proteine. Sunt vegetariana (fortata de problemele cu fierea) si nu pot manca oua, carne, lactate. Insa nu sunt o persoana activa fizic (din cauza serviciului). Am 1,85m si 61 kg (nu prea am masa musculara). E ok sa folosesc acest produs?

    P.S. Stiu ca in primul rand ar trebui sa fac ceva miscare, de orice fel, dar in acest moment al vietii mele nu reusesc… poate daca imi gasesc alt serviciu.

  9. Salut Radu!

    La un antrenament de 30 -40 minute forta, apoi 30 minute de alergare (5.5km -6km) (1h si 10 cu totul), cum recomanzi sa iau BCAA? Inainte de intreg antrenamentul cu 30 minute si dupa antrenament sau inainte de alergare cu 30 minute si dupa? Stima!

  10. Buna! As dori sa ma sfatuiti si pe mine in legatura cu suplimentele.Fac sala de 3 luni si imi doresc sa capat putina forta si rezistenta. Ce ar fi recomandat pentru o fata? Multumesc

    • Bianca, in primul rand ar fi bine sa mergi la medic inainte sa iei orice supliment. In al doilea rand, orienteaza spre alimentatie. In al treilea rand, pe site gasesti nenumarate articole care raspund intrebarii tale.

  11. Buna! Unii spun ca aminoacizii se administreaza pe tot parcusul zile. Am o nelamurire: stiu ca se adminstreaza pe stomacul gol. la cat timp pot manca dupa administrarea lor. Dimineata i-au 3g LCitrulina malat+0.200g Coffeina inainte de antrenament, dupa antrenament i-au Ltirozina 0.500g….apoi pe la 16.00 inainte de masa mai i-au 0.500 de Ltirozina, apoi inainte de culcare ZMB 2 capsule. Am de gand sa mai administrez 1 g de LProlina si 1 de LLisine ..impreuna, dar nu stiu in ce perioada a zilei sa le i-au. Multumesc

  12. Am 24 de ani și 65 de kg varul meu instructor a zis sa iau un gainer de 3 ori pe zi și bcaa 8:1:1 tot 3 ori pe zi cate 2 pastile fac sala de la 20 de ani am luat doar amicizia pe o perioada scurta dar anul asta vreau sa ma.ingras umpic ce părere ai e buna combinația

    • In lipsa mai multor date, imi este greu sa iti dau un raspuns clar. Insa daca ai un instructor care te-a sfatuit, urmeaza sfaturile acestuia. Este bine sa ai pe cineva sa iti urmareasca evolutia.

  13. Salut,

    Daca iau bcaa in shake-ul post antrenament (true mass+bcaa+creatina – bsn), Amino Fuel (Twin Lab) isi mai are rostul?
    In completarea stack-ului de peste zi, mai sunt: complex vitamine si minerale, vitamina C de 1g, vitamina D, omega3 si uneori enzime.

    Multumesc!

  14. Salut,
    Am 1,85 m inaltime, de curand am reusit sa slabesc de la 115 kg pana la 90kg. Acum mi-a mai ramas doar grasime in jurul abdomenului si piele lasata. Am auzit de la cineva de acest BCAA si ca m-ar putea ajuta la arderea grasimilor dar si la masa musculara, tin sa mentionez ca acum am inceput sa fac forta la sala si am lasat-o mai incet cu cardio (steper, banda etc.). Intrebarea mea este daca ma poate ajuta pozitiv acest supliment si daca mi-l recomanzi?

    • Ce te poate ajuta este sa te hranesti sanatos si sa mentii un stil de viata activ. Suplimentele sunt SUPLIMENTE, adica SUPLIMENTEAZA eventuale carente in alimentatia ta curenta.

  15. Salut. E vreo diferenta intre bcaa tablete si cele pudra ? Daca da, care ar fi mai ok? Avand in vedere ca iau proteine pudra. Si care bcaa sunt mai ok?(produs in sine,firma)

    • Nicio diferenta, Catalin. Sa te uiti la concentratie. Este recomandat sa iei 4-5 grame inainte si dupa antrenament. Noi am folosit Now Foods, ON, MRM si au fost ok.

  16. Mi-am cumparat zilele trecute aminoacizi si creatina si am fost sfatuit sa iau creatina inainte de antr si aminoazicii dupa antrenament. Esti bine daca le iau in felul asta? Pe langa sala eu mai practic si rugby de performanta si asimilez masa musculara destul de repede, deoarece am fost gras cand eram mic si sportul pe care il fac m-a ajutat sa ma dezvolt, si din cat am citit tu iei aminoacizii post/dupa pt ca pui masa musculara mai greu. La mine mai este nevoie sa iau inainte si dupa daca asimilez destul de repede? Multumesc!

  17. Buna ziu si ma scuzati de deranj. Am 1.80m 90kg..pot lua si L-carnitin impreuna cu BCAA si Creatină?ma imtereseaza o ardere mai rapida a grasimilor… Organismul meu arde grasimea mai greu si ma gandesc sa il stimulez si cu L-carnitin..Va multumesc si astept un raspuns.

Lasă un răspuns la Radu Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here