Un cititor Sportaholic.ro mi-a adresat o intrebare legata de consumul albusurilor crude dupa antrenament, pentru aportul de proteina. Mi s-a parut un subiect foarte bun de abordat avand in vedere ca nu este prima oara cand sunt intrebata. Pe viitor voi mai transforma intrebarile voastre in articole pentru site, pentru ca mai multe persoane sa beneficieze de acces la aceste informatii.

Ouale sunt extrem de nutritive, avand o cantitate impresionanta de seleniu, iod, fosfor, cholina, luteina, vitaminele A, B2, B5, B12, E, D si K. De asemenea, un ou are aproximativ 5.5 grame de proteina, plus triptofan si grasimi esentiale.

albus crudStiu persoane care aleg sa consume ou crud (toti am vazut filmul Rocky), ideea care sta la baza acestei decizii fiind aceea ca anumiti nutrienti se pierd prin gatire (desi procesul de gatire face anumiti nutrienti mult mai disponibili pentru a fi absorbiti). Cu toate ca anumite vitamine (ca de exemplu C, B6, B9) sunt mult mai sensibile si isi pierd din putere prin gatire (cu cat se gateste mai mult, cu atat se pierd mai mult), alti nutrienti sunt potentati prin gatire.

Conform acestui studiu, proteina din ou este este biodisponibila atunci cand este incalzita. Studiul arata ca proteina din ou este digerabila in proportie de 94% (versus 55-64% varianta cruda) atunci cand este incalzita, probabil datorita alterarii structurii proteinei lucru care permite enzimelor digestive sa actioneze.

Dincolo de posibilitatea de a nu asimila proteina, un alt risc ar fi acela al infectarii cu Salmonella. Spalarea oualor reduce acest risc, insa nu il elimina complet.

Citeste și  Provocarea lunii: FARA ZAHAR

Bineinteles, nu toate ouale sunt la fel. Depinde foarte mult de unde sunt cumparate, daca sunt „de curte”, organice, cu ce au fost hranite acele gaini etc. Cele mai nutritive oua par a fi cele crescute liber, hranite mai mult cu iarba si mai putin cu cereale.

Acum ca am lamurit si asta, citeste continuarea

In concluzie, ti-as recomanda sa alegi varianta gatita a oualor. Nu doar ca sunt mai gustoase, insa vei absorbi si toti nutrientii, lucru care cred ca te intereseaza 🙂 Daca alegi sa prajesti oul, fa-o in foarte mult ulei (cocos nearomat), astfel incat sa nu capete acea crusta maronie si apoi „scurgi” cantitatea de ulei in exces. De asemenea, alege sa ai galbenusul cat mai lichid, astfel incat colesterolul pe care il contine in mod natural galbenusul sa nu apuce sa oxideze.

Personal, in ultima perioada, mananc mai mult oua fierte moi pentru ca pot controla mai bine macronutrientii (nu stiu cat ulei ramane pe ou, oricat l-as „scutura” eu).

Daca vrei sa suplimentezi cantitatea de proteina, poti apela cu incredere la un concentrat proteic din zer. Alege unul fara indulcitori artificiali si savureaza-l dupa un antrenament greu.

Aboneaza-te!
Primeste gratis noutati direct in casuta ta de mail!

5 COMENTARII

  1. Stiu ca nu e topicul potrivit dar…

    Buna seara !:)
    Urmez de 2 saptamani ghidul bikini body Kayla Itsines, grecoaica din Australia (poate ati auzit ) am gasit-o pe instagram. Pana acum sunt ok, exersez luni, miercuri si vineri si stiu ce sa mananc. Insa de cand fac, mai simt uneori presiuni la genunchi, spate.. senzatii inconfort. Nu e febra musculara, imi pot da seama. Banuiesc ca sunt din cauza exercitiilor. M-am mai interesat un pic si Kayla itsines recomanda folosirea unui FOAM ROLLER ptr flexibilitate, recuperare muschi etc. Acum intreb mea e: voi folositi asa ceva ? Un fel d cilindru, as traduce. Sau cum scapati de senzatiile dureroase resimtite dupa antrenament ? De obicei la tendoane, articulatii se simt. Exista vreo alternativa la foam roller ? Kayla declara ca aceasta etapa cu foam roller e foarte importanta.

    • Buna, Roxana,

      As specula ca nu te incalzesti cum trebuie si, de asemenea, ca nu te incalzesti suficient. Foam roller-ul este eficient, insa poate fi inlocuit cu stretching activ. Personal, nu am folosit foam roller decat o data si nu am simtit nicio diferenta semnificativa in recuperare, ba chiar as putea spune ca stretching-ul activ e incomparabil mult mai eficient.

      Recomandarea mea este sa te concentrezi pe cat de corect executi exercitiile (daca lucrezi singura e posibil sa ai o postura gresita nefiind nimeni langa tinesa te corecteze). De asemenea, nu negliza incalzirea si stretching-ul de dupa antrenament. In alimentatie as mai pune suplimente pentru articulatii, cum ar fi MSM sau acid hialuronic.

      Daca durerile nu inceteaza, iti recomand sa te opresti si sa vezi daca continui sa ai acele dureri. Daca da, atunci vizita la medic este obligatorie.

      Succes!

  2. Foarte bun articolul, imi place partea cu biodisponibilitatea! Ma asteptam sa tratezi si subiectul „biotina”.

    Si eu obisnuiam sa consum oua crude, in shake. Am facut asta vreun an jumate, pana am aflat despre deficientele de biotina ce pot rezulta ca urmare a acestei actiuni. Albusul crud de ou contine o proteina numita avidina, care se leaga de biotina si-i impiedica absorbtia. Avand in vedere ca eu consumam 6-7 zilnic, probabil eram expus riscului. Am avut norocul de a nu se manifesta, totusi, iar acum consum ouale doar in omleta proteica.

LĂSAȚI UN MESAJ